Griekenland over land

DEZE WEBSITE WORDT VERPLAATST NAAR

Last update 28-12-. 2009

Een uitgebreidere versie van deze website kunt u vinden onder

Dagboek vakantie 2008

Attentie: Door een voor mij nog onbekend probleem

wil deze website niet fatsoenlijk opstarten met Firefox.

Gebruik daarom IE 5.5 of hoger

Ons reisdoel is Chalkidiki in Noord Griekenland.
We reizen over land via Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Servie en Macedonie.

De verwachte reisduur is 4 dagen enkele reis.

Griekenland

Camperland

www.griekenlandcamperland.nl

NICO BLOOT

15 augustus 2008
Onderweg naar Griekenland.
‘s Ochtends vertrokken uit Oud Beijerland en uitgezwaaid door Tineke onze buurvrouw.
Gaan we net de Moerdijkbrug over komen we er achter dat wij de hoofdkussens vergeten zijn. Gelukkig was bij Breda de Ikea al open en dus daar de

eerste stop gemaakt.
Via Venlo richting Duisburg en ’s middags aangekomen in Wurzburg. Tank net leeg en 611 km gereden. 1:10 dus. Niet slecht voor zo’n oude bak.
Door wil niet langs de Main staan dus met Tom een camperplaats opgezocht. Weingut Krupfel (geloof ik) Er heen gereden en geen mens thuis om ons te

ontvangen dus de kar maar op het erf gezet en een biefstukje gebakken.  De andere ochtend kwam de bazin naar ons toe en op de vraag of ik moet

betalen zei ze dat ik nikst verbruikt had en dus ook niks hoefde te betalen. De eerste gratis overnachting. Servus

16 augustus 2008
Aangekomen in Wenen.

Weer 620 km achter de rug. Het gaat goed met de kar. Camping gezocht met Tomtom  Pivot Kerska bestaat

niet meer. Een taxi chauffeur wijst ons de weg naar camping Neue Donau.

Openingsperiode: 01/04 t/m 15/09
Richtprijs: € 26.30  / € 34.30
Aantal toerplaatsen: 200 (60 - 80m2)
Aantal camperplaatsen: 26 á 80m2
Oppervlakte: 3.5 ha bruto
Hoogteligging: 176m

Coordinaten N48.21049; E1644719  Veel geluid van wegen en mensen. Voor de rest ook veel campers.

Redelijk goed sanitair.  Met en bushalte vlak voor de camping. Bus 91 gaat naar de U bahn 4. Daar hebben

we een 48 uren kaartje gekocht en zijn toen naar de Kaisersplatz gereist . Direct naar de Nashmarkt gelopen

en de Jappanner gezocht waar we 4 jaar geleden waren. Ja hoor weer gevonden.  Weer heerlijk gegeten voor

weing geld. Zie foto’s

17 augustus 2008
De poes doet het goed. Ze zeurt niet maar wil veel aandacht.

Vandaag Wenen in met openbaar vervoer.

18 augustus 2008
Budapest  27 graden en erg zonnig
Budapest was maar 240 km vanaf Wenen.  Met de camper door het centrum was een crime. Gelukkig was de Tomtom goed geprogrammeerd en konden we vrij snel een kamping vinden.

Midden in een woonwijk. Afijn de kar geparkeerd na wat geruzie met een stel fransen.

Pech voor ze dat ze hun watertank lek reden toen ze dachten een beter plekje te hebben.

We zijn met de metro naar het centrum gegaan en konden meegenieten van de RedBull airrace. Deze keer gratis meneer Opstelten.

Het is in ieder geval niet goedkoop hier. Wel lekker gegeten op een plein bij een kathedraal.

Mijn voeten zijn versleten.

Morgen verder.

19 augustus
Hongarije verlaten. De wegen in Servie zijn goed. Alleen kost het veel tol. Ca 60 euro De douane geeft geen problemen, wel wat wachttijd.
Voor de rest tamelijk verlaten autowegen. Was de A15 maar zo rustig om 9 uur ’s ochtends.

We redden het niet tot aan de grens en overnachten op een parkeerplaats bij een vervallen motel. Er was geen restaurant en dus maar een noodrantsoen aangebroken.

20 augustus
We rijden Macedonie in. Na een honderd kilometer rijden we door een kloof en langs een mooie rivier. Hier is halverwege een grote pleisterplaats waar bijna iedereen stopt voor een pauze. In Macedonie is men druk bezig met het uitbreiden van de autowegen. Alle wegen waren goed te berijden. Totaal tolgeld was € 5.00 voor 160 km autoweg.
De Griekse douane was weer bezig met een actie. Gelukkig mochten de EU auto’s voorbij de Serviers en Albanezen. Dit had grote toeterconcerten  tot gevolg. Toch nog 1,5 uur in de rij gestaan.
Nog 2 uur naar Thessaloniki. Maar eerst een griekse salade bij een grieks hotelletje gegeten.
Thessaloniki was naar verwachting vreselijk druk en drukkend warm.  36 gr buiten de auto. Gelukkig voert er een rechte weg dwars door de stad met bijna honderd stoplichten.

We vinden een parkeerplaats even voor Skala Gerakinis  op 5 meter van het strand en een stranddouche. Zeewater is zeker 24 gr warm.

Coordinaten N 40,27008 E23,44291 Ideaal voor een overnachting met een camper.

En 20 meter verder een beachbar met een heerlijk lounchsetje. De ouzo’s gingen er vlot in. Het was er rustig en relaxed, misschien omdat het hoogseizoen over was.

21 aug. 08
Camping Kriopigi.

Zo uit de camper het water in. Heerlijk.

Tjeetje wat een camping. Echt een typische griekse volkscamping.

Veel vaste staanplaatsen waar men allerlei  tenten en zeilen bij gebouwd heeft om zich tegen de hitte te beschermen. De hele dag televisies en radio aan.  We werden verwelkomd met een glas ouzo door een aardige griek die bekend was in Rotterdam. De rest van de griekse buren hebben geen woord tegen ons gezegd. Echt gezellig. Tegen de avond  op zoek naar een restaurantje met ons scootertje. Dit omdat ons een taverne was beloofd door de receptie wat later alleen maar een koelkast met koude broodjes bleek te  zijn. Afijn scoot van de motordrager af gehaald en geprobeerd te starten.

Na een aantal pogingen kwam ik er achter dat het startslot nog een extra stand had. Slim Deze was dus om te starten. Het eerste de beste restaurantje zijn we gestopt en konden direct aan tafel. Geen vragen. Zitten en eten.

Vast menu geen keuze mogelijk. Gevulde paprika. Griekse salade en een grote portie souvlakie met slappe patat. Dit alles voor een vaste prijs van 15 euro voor twee personen. We besluiten 2 dagen hier te blijven.

22 augustus 2008
De hele dag op het strand geluierd. Het is warm, 36 graden, in de shaduw, in de camper, overal.  ’s Avonds heeft scoot ons de heuvel op gesjouwd met 10 km per uur. Tja het was weer warm en wij waren zwaar, ha ha. Weer een restaurantje opgezocht die duidelijk een opfrisser van Herman de Blijker nodig heeft.

Daar praten we maar nier meer over.

23 aug
We rijden verder over het schiereiland en vinden eigenlijk geen goede rustige camping meer.

Het is erg druk met voornamelijk griekse touristen. Mooi landschap maar te druk voor ons.

Nog even de zee in gedoken op een strand met een bar waar luid en duidelijk iedereen werd vermaakt. Vlug de camper  weer in en verder. Uiteindelijk weer terug gekomen op ons eerste stekkie in Skala Gerakinis. ’s Avond op het strand gedineerd bij de griek (vreemd he)

24-8-08
We zijn aangekomen op camping Areti.
GPS Coordinaten N 40.02331 E23.81727.

Een keurige camping met een voornamelijk duitse clientele.  We hebben een plekje onder  een grote olijf die veel koelte afgeeft.  Er is een wifi netwerk maar ik krijg geen verbinding met het internet. Mischien staat de computer nog uit. Straks weer proberen.

25 augstus 200
Weer een luie dag op de camping. Ben met de scooter langs de kust gereden en heb aar hele mooie verborgen strandjes gezien. Helaas niet van alle strandjes een foto gemaakt , het waren er te veel. Later bleek de

oude kustweg prive terrein te zijn.

26 augustus 2008
We zijn 6 km verder gereden en zijn op een fantastische camperplek aangekomen.

Er staan ca 8 campers verspreidt langs het strand en onder de bomen. Wij zijn onder de bomen gaan staan vanwege de schaduw en de temperatuur. Er is een groot resort (hotel Poseidon) vlakbij waar we gegeten hebben (10 Euro p/p) Het eten was matig en zelfservice, dus iedereen graaien en snaaien. Blij dat we niet in zo’n hotel zitten.

27 augustus 2008
Even de coordinaten van de camperplek voor de liefhebers :N40.02470,E23.83514 Er zijn geen voorzieningen. Water kan je halen bij het resort 200 m terug. Er is ook een zwembad,  restaurant en bar. Waarschijnlijk veel Russen en Bulgaren

Ik moet nog even op de scooter naar Neos Marmaras om geld te pinnen en inkopen te doen. Lamskoteletjes voor de barbeque. We zijn de volgende dag maar met de camper naar Marmaras gereden want het water was op en de dieseltank bijna leeg. Daarna zijn we richting Kalamitsi gereden. Via een omweg komen we terecht in een vakantiedorp in aanbouw. Nou ja , allleen de straten waren aangelegd. Voor de rest een woestijn. Wel heel veel mooie terrassen voor de camper en kleine intieme baaien op loop afstand. Let wel er wonen hier maar een paar mensen.

Coordinaten tussen Lat 40.034847° Lon 24.012274° en Lat 40.005988° Lon 24.016260°

Een hele boel campings aangetroffen langs de kust tussen Sarti en Vouvourou. Niet zo'n erg fraai uitzicht. Terug gereden naar ons oude plekje via een “korte route” Een onverharde weg door de bergen met woest landschap en veel geitenhoeders.  De kar heeft dit ook overleefd en blijkt een echt werkpaard te zijn. De lucht van verbrand rubber hangt nog in de neus doordat de voorwielen door bleven draaien op een te steile helling.

28 / 29 augusts 2008

Een hele dag geluierd op het vertrouwde plekje onder de bomen. Een Duits gezinnetje is naast ons komen staan met een 5 jarig blond zoontje (Maxiiliaan) en die heeft ons bezig gehouden met zijn boeken en verhalen.

30 augustus
Vandaag weer opgebroken en richting  Vourvourou gereden via Marmaras

Het plekje dat het duitse stel had opgegeven was inderdaad prachtig maar was nu een grote parkeerplaats.

Het waaide vandaag  en de zee was nogal onstuimig met een mooie branding.

Dus maar even rond gekeken en verder gereden. We zijn uiteindelijk terecht gekomen op het strand bij Sikia. Uitstekende camperplek met veel ruimte en weinig schaduw.

Coordinaten : N40.03531,E23.98915

Het wordt een winderige dag en de branding is fantastisch. We kijken tegen de berg Athos maar het is heiig

1 september 2008
Sikia beach
De booraccu geeft een lage spanning aan. Dus is het aggregaat uit de kist gehaald en gestart. Werk prima. Gelijk alle andere accu’s maar opladen. Ha ha We zijn hier zijn we drie nachten blijven blijven staan.

Restaurant “5 steps on the sand” was ons eerste doelwit.  Het vrouwtje heeft gevulde inktvis besteld en die was echt heerlijk. Ik had een stuk tonijn van de grill, een beetje te gaar en dus te droog. Stuk voor de kat in een servetje meegenomen. zie ook : http://www.sithonianet.gr/five_stepsuk.htm

De volgende dag een stukje getourt op de scooter en een waar paradijsje op aarde ontdekt. Er was een strandje met een blokhut geheel geisoleerd van de rest van de wereld. Alleen was ‘t vrouwtje te bang om het (toch wel erg )steile pad af te lopen en er de nacht door te brengen. Jammer

De tweede dag op Sikia heeft Door liggen zonnen op het strand en ben ik de berg op gereden met de scooter. Een beetje te steil en stoffig  en geen opgraving gevonden ondanks de goede kaart . ;-(

september 2008
We gaan verder. Miomap geprogrammeerd op richting Stavros en we rijden door een prachtig ruig landschap.

De bergen en bossen zijn van een typische schoonheid die we nog niet eerder gezien hebben.

Via een bergpas en het dorpje Olympiade rijden we richting Stavros.

Wat ik nog niet eeder verteld heb is dat we op het plekje bij hotel Poseidon een zuid Duits stel met een jongetje Maximilliaan hadden als buurtjes.  Twee dagen met Maxi en we wisten alles van zijn ouders en zijn opa. Ha Ha  Papa en mama en opa waren allemaal weltmeister.  Zien we nu dus die camper met aanhanger op een parkeerplaats staan op Stavros. Even langs gegaan en Maxi begroet. Jochie was echt blij ons weer te zien.

We zijn verder gereden naar het noord oosten en kwamen langs Asprovalta een mondaine badplaats met op het eind van de boulevard een prima camperplek met ca 5 camper waarvan zelfs 1 nederlander uit  Zaandam en een Belg.
Coordinaten : N40.71497, E23.70691.

Voldoende stranddouches en ruimte, alleen ’s avonds veel herrie van brommers en motoren die heeen en weer rijden. Leuke boulevard voor een wandeling en after dinner.

Veel Bulgaren Roemenen en ook wat Grieken.

4 september 2008
Na een onrustige nacht  koers gezet naar

Ierissos.
Een prachtige kustweg met fantastische vergezichten. Goede temperatuur.

Via wat omzwervingen zijn we bij het veerpont van Tripiti gekomen bij Aghiou Pavlou.

We zoeken een overnachtingsplek en vinden die op Tripiti beach dat te bereiken was via een zandweg.

Coordinaten : N40.36584,E23,90296

Na een een dagje zonnen en zwemmen in warm warter met doorzichtige kleine kwallen zijn we met kar en al naar Nea Roda gereden en hebben bij een visrestaurantje onze eigen visjes en octopusjes uit gezocht en deze lekker laten klaar maken. Verrukkeluk gegeten moet ik zeggen. Later zijn we terug gereden naar het plekje bleek deze ingenomen te zijn door twee vrachtwagens met Fransen . Shit. Een paar meter verder gaan staan. Heerlijk rustig en lekker geslapen.

5 september
Een schagerijnig grieks stelletje reed langs onze camper . groeten niet eens terug.  We hebben de camper geparkeerd bij het veerpont en zijn met de scooter  overgevaren naar Ammouliani . Alle berijdbare wegen uitgeprobeerd en overal kwamen we Bulgaren en Roemen tegen. Geen fuck aan.
Toch leuk gezien te hebben echter geen aanrader. Je moet echt een liefhebber van chaos zijn om hier te willen verblijven.

De boottocht was heerlijk en er dreven fantastisch grote roodbruine kwallen in zee. Geen dolfijn gespot helaas.

We rijden terug en hebben ondertussen vernomen dat onze tante is overleden. We zijn even deprie. We komen na een wilde rit, en ik bedoel een rit door de bergen

en bossen met een nogal bumpie weg , weer uit op de eerste pleisterplaats van onze eerste overnachting. We besluiten niet hier weer te overnachten. Dus rijden we

richting Nea Moudania. We belanden op een prachtige plek aan zee waar al een camper staat. Na een uurtje geluisterd te hebben naar de dreun van de beachbar besluiten

we toch maar wat verder op te gaan staan. We sukkelen de kustweg verder af en komen uiteindelijk aan in een bos bij Sousoupouli  en daar maken we kwartier.

Blijkt de bar in de buurt als naam “Maffia” te heten. . afijn we slapen er niet minder om.

6 september 2008
We breken op uit Sousoupouli en rijden richting Macedonie. Voor de grens van Macedonie besluiten we bij de Lidl  (lon 40.989675 Lat 22.609851°) in Polykastrou

de laatse boodschappen te doen. Laten we daar nou weer onze zuid duitse buurtjes tegen komen.
Weer dat glunderende koppie van Maxi. We sturen je de foto’e wel op hoor. Richard en Michaela en Maxim tot de volgende keer.

We rijden door Macedonie en de temperatuur stijgt tot 36 graden.  150 km voor Belgrado stoppen we op een tankstation van ELP (www.ELP.co.yu) om te overnachten.

Deze blijkt ’s nachts  over een gewapende bewaking te beschikken. We maken een praatje met de bewaker die ook in Parijs gewerkt heeft en dus ook Frans praat. We slapen goed.

7 september 2008
Omdat we tussen de truckers staan worden we al om 6.30 uuur wakker. Buiten is het 17 graden.

We rijden verder de Autoput af.

Het is grotendeels een vierbaans autoweg met naar onze maatstaven wat weing parkeerplaatsen met schaduw.  De temperatuur steigt snel naar 36 graden. De plantenspuit maakt overuren en de arko staan vol open. De motortemperatuur blijft verrassend laag ondanks het hoge tempo.

Voorbij Boedapest even een tukkie doen.

De temperstuur daalt en in Oostenrijk is het nog maar 17 graden. Door programmeert  de PDA diverse malen en tenslotte  komen we terecht op een camping in  Taissen. Het begint te onweren.  De lambchops uit Griekenland belanden op de gril en we genieten na van een heerlijke vakantie. Welterusten.

8 sepember 2008
Vroeg vertrokken uit Taissen. We denderen over de autobaan. Een eentonige weg en weer goed druk. De hele tocht overdenkend komen we tot de conclusie

dat de reis naar Griekenland over land goed te doen is in vier dagen. Je moet wel een kilometervreter zijn. Duitsland en Oostenrijk geven geen problemen.
Hongarije heeft een tol ticket systeem.
De controle op de tol is vrij intens met zowel camerawagens en aanhoudingen.

Zorg daarom dat wanneer je een vignet koopt het kenteken op het vignet goed is ingevuld. Schrijf desnoods je kenteken op een papiertje.

De ticketverkopers zijn geen talenwonders.
De grensovergangen in Hongarije kunnen een fikse tijdsvertraging opleveren omdat Hongarije de EU grensovergang is met Servie.

Getijsterd door de intense hitte zijn de douaniers vaak niet erg vriendelijk meer. Men registreerd de paspoorten, groene kaart en kenteken. Servie viel 100% mee.

De Serven zijn druk bezig hum autowegen op te knappen. De tolwegen zijn zonder meer goed te noemen en erg rustig. Je kan met euro’s Dinars en Visa betalen.

Camperbeziters worden aangeslagen op de hoogte van de neus van de wagen.
Overnachten op de parkeerplaatsen is mogelijk maar houdt een risico van beroving in. Wij hebben bij een motel gestaan die er niet erg netjes uitzag en er regelmatig

geluiden rond de camper ons deden opschrikken. Op de terug reis hebben we overnacht op de parkeerplaats van de ELP tankstations. Tussen de  truckers.

Het station werd ’s nacht door een gewapende bewaker bewaakt. Dit was een hele geruststelling en we hebben dan ook goed geslapen.
De grensovergang met Macedonie heeft niet tot grote vertraging geleidt. Wel uitgebreide paspoort controle.

De groene kaart en de medische verzekering moet in orde zijn. Ook hier worden paspoorten gescand.

De tolwegen in Macedonie zijn goed. Voor 5 euro ben je het land door (186 km) . Je kan met Denars betalen, maar wij hebben geen wisselkantoren gezien.

Betaal je met Euro’s dan ben je 50% duurder uit omdat je geen wisselgeld terug (wilt,kan) krijgen. Verder krijg je een mooi landschap te zien wat zeker de moeite waard is.

De bruggen op de bergpas zijn nog in reconstructie en levert een aantal seconden ( 300 -500) vertraging op. Niet om over te klagen dus.
De grensovergang naar Griekenland kan een urenlange en kilometers lange vertraging opleveren.

Als er veel  oost Europese en Turkse passanten zijn  loop dan naar voren ( 1-2 km) en vraag de politie of je via de EU grensovergang mag passeren.

Dit levert je veel tijdwinst op. Neem  wel  je paspoort mee.
Houdt ook een verrekijker bij de hand om op grote afstand van de grens te kunnen bepalen in welke rij je aanschuift.

Hou ook voldoende ruimte tussen jou en de voorganger om als er een poort open gaat je er vlug tussen uit kan.

Hou de tussenruimte wel zo klein dat er geen ander tussen kan, want zodra je even zit te slapen zitten ze voor je.
In Servie, Macedonie en Griekenland zijn de vluchtsroken om op te rijden!!! Niet op op te stoppen !!

Op twee baans wegen is het daar ook gebruikelijk op met 3 of zelfs 4 auto’s naast elkaar te kunnen rijden.

Als dan een kreupele hoogbejaarde voetganger de weg oversteekt en blijft leven, heeft hij of zij geluk gehad.
De temperaturen op de Hongaarse, Servische en Macedonische wegen kunnen in de zomer tot grote hoogten stijgen.

In september kan het nog 36 – 38 graden zijn. Neem dus veel drinkwater mee.
Voor de navigatie heb ik MIOMAP gebruikt. Deze kaarten van MIO werden vlak voor de vakantie nog geupgraded.

Hierdoor waren de kaarten van Servie, Macedonie en Griekenland redelijk op to date.

De informatie op de kaart van Griekenland was zelfs verrassend goed. Dit omdat ik tijdens de vakantie regelmatig van de asfaltweg af ging en een stoffige weg nam.

Reistijd: 4 dagen
Dagafstand: 600 km
Rijtijden: 8 uren
Enkele reis afstand: 2400 km (Thessaloniki-Rotterdam)
Totaal gereden: 6180 km

Wil je meer weten schrijf naar digiwalker@live.nl